Welke rijtuigen bezit Stichting TEE Nederland

Inleiding

Van diverse kanten bereikt ons de vraag welke TEE rijtuigen TEE Nederland nu eigenlijk bezit. Hieronder volgt een kort overicht van alle nummers.

Vernummering tijdens de verbouwingen in Nederland en Zwitserland in 1977

In 1977 zijn de 4 resterende TEE treinstellen naar Canada gegaan. Als uitgangspunt van de (her)nummering is de motorwagen (rijtuig 1) genomen. SBB Ram 502 werd ONR 1903, maar met alle drie de rijtuigen van de NS 1001. NS DE4 1001 werd ONR 1900, maar met alle drie de rijtuigen van de SBB 502. NS DE4 1002 werd ONR 1901, maar met het stuurrijtuig van de NS 1003. NS DE4 1003 werd ONR 1902, maar met het stuurrijtuig van de NS 1002.

Simpeler gesteld: de 502 en de 1001, wisselden hun motorwagen(rijtuig 1) en de 1002 en de 1003 hun stuurrijtuig (rijtuig 4).

Eerste hernummering na aankomst in Canada in 1977

Kort na aankomst in Canada werden de 4 stellen al hernummerd om nummerdoublures met andere Canadese loks te voorkomen. De 1900, werd de 1980. De 1901, werd de 1981. De 1902, werd de 1982. De 1903, werd de 1983.

Tweede hernummering na vervanging motorwagen in 1979-1980

Al in 1979 en 1980 werden de motorwagens vervangen door Canadese FP7A dieselloks. Er volgde een nieuwe hernummering. De 1980, werd de 1985. De 1981, werd de 1987. De 1982, werd de 1984. De 1983, werd de 1986. De motorwagens werden echter pas in 1984 gesloopt.

Welke rijtuigen kwamen naar Europa in 1998

TEE Classics nam in 1996 8 rijtuigen over van de ONR, maar er kwamen er in 1998 uiteindelijk maar 5 naar Europa. Sinds 2006 bevinden deze rijtuigen zich in Nederland en zijn van de Stichting TEE Nederland.

In bezit van Stichting TEE Nederland zijn nu de Ex-ONR 1984-4 / ex-NS 1002-4 Stuurrijtuig, Ex-ONR 1984-3 / ex-NS 1003-3 Restauratie, Ex-ONR 1984-2 / ex-NS 1003-2 Zijgangrijtuig, Ex-ONR 1986-2 / ex-NS 1001-2 Zijgangrijtuig, Ex-ONR 1987-4 / ex-NS 1003-4 Stuurrijtuig

In 2007 werd de neus van de Ex-ONR 1984-4/Ex-NS 1002-4 rood geschilderd in verband met 50-jarige jubileum van de TEE. Van de Ex-NS 1003 zijn dus alle rijtuigen nog aanwezig (die dus in Canada in twee verschillende stellen dienst deden, de 1984 en de 1987). Bij een reconstructie van de 1003 moet dus de bakwisseling van de kopbakken uit 1977 weer ongedaan worden gemaakt. In 2009 is een begin gemaakt met het rood-creme schilderen van alle rijtuigen in verband met conservering, maar ook om het aanzicht te verbeteren. Rijtuig 1003-4 is al sinds september 2009 rood-creme, het afgebeelde rijtuig 1002-4 dat al sinds mei 2007 een rood-creme kop had zal naar verwachting in de eerste maanden van 2010 compleet rood-creme zijn. Daarbij wordt dan wel het bijna 3 jaar oude rood-creme opnieuw geschilderd om kleurverschillen te voorkomen.

In Canada verblijven nog

In 1998 vertrokken 5 van de 8 door TEE Classics aangekochte rijtuigen naar Europa. In het Canadese North Bay bleven de volgende drie rijtuigen achter: Ex-ONR 1985-4 / Ex-SBB 502-4 stuurrijtuig, Ex-ONR 1986-3 / Ex-NS 1001-3 restauratierijtuig, Ex-ONR 1986-4 / Ex-NS 1001-4 stuurrijtuig

Het Ex-SBB stuurrijtuig is in 2002 alsnog gesloopt. Hiermee is het allerlaatste Ex-SBB TEE rijtuig verdwenen. De resterende twee rijtuigen (Ex-NS)raakten in 2005 bij een brand ernstig beschadigd, maar zijn anno 2009 nog steeds aanwezig.