Vandalen zijn actief

26 februari 2013

Het is voorjaar van 2012 en het bestuur is druk bezig om te kijken wat de mogelijkheden zijn in verband met de toekomstige plek van de trein. Het is een mooie morgen als mijn telefoon gaat, met een onheilstijding dat de treindelen, die op de Dijksgracht staan, op een paar plaatsen besmeurd zijn met graffiti zijn. Deze mededeling kwam van een politieagent (een TEE fan). Jullie moeten weten dat de trein binnen het bewaakte terrein (met detectie en camera’s) staat.

Binnen het bestuur is afgesproken dat de voorzitter een aangifte moet doen. Helaas is dit niet direct mogelijk in verband met zijn werk.

Bij de eerste de beste gelegenheid ben ik naar de spoorwegpolitie in Amsterdam gegaan. Daar zijn verschillende zaken besproken en ik zou nog even de foto’s. die door o.a. vrijwilligers gemaakt zijn, verzamelen. Gezien de drukte en vakantie spreken we af op dit na de vakantie te doen.

Het is wat vroeg in de zomer en mooi weer. Ik word gewekt door mijn telefoon ... onze angst wordt bewaarheid, het is dezelfde politieagent. De trein is nu aan beide zijden voorzien van graffiti. Het eerste waar ik aan dacht was “De mogelijke tocht naar Lelystad kunnen we nu vergeten”. De vandalen zijn er nu in geslaagd om naar alle waarschijnlijkheid met een behoorlijke groep de trein onder te spuiten. We zijn terneer geslagen, dit is een domper. Ik heb gelijk een afspraak met de beheerder van de Dijksgracht gemaakt om de trein te inspecteren. De ochtend van onze afspraak heb ik de trein bekeken. Het huilen staat je dan nader dan het lachen. De vandalen hebben het voor elkaar gekregen om twee jaar vrijwilligerswerk om zeep te helpen. Ik heb zoveel mogelijk foto’s gemaakt en de spuitbussen zijn in een aparte zak meegenomen. Mogelijk dat er vinger afdrukken er opstaan. Vervolgens heb ik zo snel mogelijk een afspraak met de spoorwegpolitie Amsterdam gemaakt. De aangifte bij de spoorwegpolitie koste mij wel enige tijd. Dit doe je niet even in een uur. Heel veel vragen zijn gesteld en zo volledig mogelijk deze beantwoord. Ook zijn de spuitbussen als bewijsmateriaal “in beslag genomen”, zoals dat heet.

  

Direct na de aangifte heb ik contact opgenomen met de werkplaats of er een mogelijkheid is om de trein daar te herstellen. Hier is positief op gereageerd, maar later bleek dat wij wel aan een paar voorwaarden moeten voldoen (logisch). Ondanks de vertraging uit verschillende hoeken is toch als een licht in de duisternis een sponsor op komen dagen die wil helpen met het verwijderen van de graffiti. Op dit moment zijn we in onderhandeling over hoe en wat.

Het is nu echter winter, we moeten wachten tot het voorjaar.

Hopelijk wordt de trein dan volledig voorzien van zijn TEE kleuren.