Een nieuwe bestemming voor de TEE

23 december 2020

Beste vrienden en al diegenen die de Stichting Trans Europ Express Nederland een warm hart toedragen.

Het zal jullie niet echt verrassen dat we met de Stichting TEE, mede door alle Corona perikelen alsmede de gezondheid van onze voorzitter, met onze plannen voor het restaureren van de Trans Europ Express trein, organisatorisch en financieel in de knel zijn gekomen.

Onze mooie plannen dreigden letterlijk in het water te vallen. Maar zoals zo vaak is het beter om het tij te keren, als het nog kan, dan om te lang zonder perspectief door te gaan. Daar komt bij dat we de huidige locatie in Lelystad aan de Jol 13-02 - die we delen met Stichting Transportmuseum Lelystad (TML) - nog dit jaar moeten verlaten omdat de ons echt goedgezinde verhuurder het niet langer voor zo weinig inkomsten kon volhouden.

Kortom, we kwamen enkele maanden geleden voor een dilemma te staan en zijn al oriƫnterend in contact gekomen met Stichting Nederlands Transport Museum (NTM) te Nieuw Vennep waarvan Arno van der Holst voorzitter is. Met hem hebben we een goede en verantwoorde afspraak kunnen maken om nog enkele te realiseren idealen - enkele zijn al door ons gerealiseerd - welke zijn vastgelegd in de statuten van de Stichting TEE over te hevelen naar de Stichting NTM.

Dat betekent dat inmiddels definitieve stappen zijn gezet om de complete TEE-trein qua eigendom over te hevelen naar de Stichting NTM. Deze stichting zal de TEE-trein, die nu nog in Amsterdam staat, transporteren naar Nieuw Vennep waar de Stichting NTM is gevestigd.

Aldaar zal binnen afzienbare tijd een start worden gemaakt met het restaureren van de TEE-trein, opdat deze uiteindelijk voor publiek aanschouwbaar wordt.

Het voorgaande betekent helaas ook dat wij de Stichting Trans Europ Express Nederland op korte termijn zullen moeten opheffen omdat het doel waarvoor deze is opgericht niet meer kan worden nagestreefd.

Rest ons iedereen te bedanken, die ons al die jaren hebben gesteund en geloof in ons hadden, dat we de beoogde doelen zouden gaan halen. Dat is ons helaas niet helemaal gelukt, maar we kijken toch terug op een mooie tijd, die we met elkaar en de nodige vrijwilligers hebben mogen beleven.

De Stichting TEE wordt weliswaar opgeheven maar de Stichting Transportmuseum Lelystad (TML) - die ook de Jol 13-02 moet verlaten, blijft voortbestaan en we zullen iedereen van eventuele ontwikkelingen via onze TML-website of anderszins op de hoogte houden van toekomstige ontwikkelingen.

Met vriendelijke groet
Het bestuur van